Mike Keuben kwam naar Meijel met een compleet herbouwde watergekoelde EML-Jumbo.
Men was deze een aantal jaar geleden op het spoor gekomen in Australië…
Via oude eigenaar Lenherr uit Zwitserland was deze naar Down under verscheept.
Het heeft heel veel tijd en moeite gekost om dit span weer naar Nederland te krijgen.
Na Corona waren de transportkosten ook tot in de hemel gestegen, dus dat hielp ook niet mee.
Iedere keer leek er weer een kink in de kabel te komen, maar toen men foto’s kreeg van het spul reisklaar in de container leek het eindelijk te lukken.
Aangekomen in Nederland kregen intimi, (waaronder ik) een glimp te zien van het nieuwe span.
Ook gedurende de opbouw kregen we regelmatig van een trotse Mike foto’s te zien.
Mike heeft nou eenmaal iets met dat KAWA groen en wilde de Jumbo dan ook vooral in die kleur.
Eerlijk is eerlijk; Het is een pracht span geworden.
De vuurdoop voor de watergekoelde Jumbo zou zijn tijdens de clubcross in Halle.
Waarschijnlijk was er niemand zo teleurgesteld als Mike toen deze wedstrijd ’s morgens werd afgelast.
Dan moest het maar in Meijel gebeuren, maar net als voor Halle moest iedereen z’n waffel houden….
Er werd nog even volop getest in de straat met zelfs moeder Keuben in de bak.
In Meijel kregen wij het kanon dus allemaal in het echt te zien, en vol enthousiasme begonnen Mike en Noah Kuipers aan de training.
Het duurde maar één rondje, en men moest met een lekkende radiator naar de kant.
Tijdens de tests in ’s Heerenbergh was alles in orde, maar het wilde in Meijel dus niet lukken.
Gelukkig had men de luchtgekoelde Jumbo ook mee, dus gereden werd er in ieder geval.
Met hulp van diverse kanten wist men de radiator tóch dicht te krijgen en men besloot toch met de bom te starten.
Er werd niet écht volop mee gestart maar zodoende kon men het jankende geluid van de Jumbo ook béter horen…
Het avontuur duurde helaas maar één ronde, want toen begon de radiator opnieuw te lekken…
Met de pee flink in het lijf zocht men het rennerskwartier op, maar op weg daar naartoe ontstond er een illegaal ideetje….
Afgetankt en wel stond er bij de bus ook nog een luchtgekoelde Jumbo te wachten…..
Als de raphazen is men overgestapt en terug gereden naar de start.
De eerste 2 hekjes werden keurig voor de heren naar beneden gehaald en men kon weer verder.
Een transponder zat er niet op, maar dat mocht de pret niet drukken…Rijden met dat spul!!!!
Met de luchtgekoelde heeft men de finish wél gehaald, maar men verloor ergens onderweg gedurende die eerste manche de versnellingspook. De motor stond in z’n 3 dus men is gewoon het circuit over gehobbeld. De pook heeft men niet terug gevonden en dus de 2e manche niet meer gereden.